Hoe gebruik je effectief devices in de klas?

Handige tips voor lesgeven met devices

Anno 2018 zijn ze op vrijwel elke basisschool te vinden: mobiele devices. Tablets, laptops, chromebooks vaak staan ze rij na rij klaar om de klas ingereden te worden. Maar de stap om deze apparaten aan te schaffen is een stuk makkelijker dan om ineens je manier van lesgeven aan te passen aan deze nieuwe media. Daarom helpen wij je op weg met deze praktische tips.

Gebruik devices als hulpmiddel, niet als doel

Door de nadruk die door de overheid en SLO wordt gelegd op het aanleren van digitale vaardigheden en het gebruik van devices is dit makkelijk om uit het oog te verliezen. Devices zijn er om jou te ondersteunen in je werk. Door ze als zodanig te gebruiken , leren leerlingen niet alleen theoretisch om te gaan met digitale hulpmiddelen, ze leren hoe ze te gebruiken voor wat ze nodig hebben.

Houd altijd het lesdoel voor ogen

Alice vroeg de Kat: ‘Zoudt u mij misschien kunnen zeggen welke kant ik moet uitgaan? ‘ ‘Dat hangt er nogal van af waar je heen wilt,’ zei de Kat. ‘Dat weet ik niet’, zei Alice. ‘Dan geeft het ook niet veel welke kant je uit gaat,’ zei de Kat. (Alice in Wonderland, Lewis Carol)

Het is makkelijk om de weg kwijt te raken als je niet een duidelijk doel hebt. Zorg dus dat je aan het begin van de les duidelijk hebt wat het doel van de les is en het voor de leerlingen ook duidelijk is wat ze gaan leren.

Voor veel leerlingen is het werken met een device namelijk nog relatief nieuw. Het internet is een fantastische informatiebron voor leerlingen om te gebruiken bij de uitvoering van een onderzoekje bijvoorbeeld, maar tevens een bron van verleiding om snel afgeleid te raken. Zeker als leerlingen zelf de controle hebben over een device. Start dus de les met een duidelijk doel voor ogen. Start de les klassikaal en stel vooraf duidelijk regels over het gebruik van het internet.

Vergeet niet dat het opstarten en inloggen soms wat extra tijd in beslag kan nemen. Hoe vaker je devices inzet tijdens de les, des te sneller zal het ‘opstarten’ gaan. Het beste is om dat kinderen zelf leren om netjes hun computer op te starten en af te sluiten. Zie dit niet als verloren lestijd, maar als het leren van een belangrijke digitale vaardigheid.

Het is eenvoudiger dan je denkt

Als je zelf niet zo’n held in technologie bent kan het gebruik van digitale middelen een grote stap zijn. Het goede nieuws is dat het eenvoudiger is dan je denkt. Neem vooral de tijd om te experimenteren met de devices in jouw klas. Het belangrijkste is dat dat jij en jouw leerlingen lekker actief bezig zijn en samen ontdekken wat werkt voor jouw onderwijs. Kinderen zijn vaak meer thuis in deze wereld dan wij. Laat ze elkaar helpen om samen beter te worden. Dit bevordert samenwerking, communicatie én digitale vaardigheden. Drie vliegen in één klap.

Het is niet alles-of-niets

Je hoeft natuurlijk niet in één keer om. Ga eerst zelf een keer wat dingen uitproberen op de tablet of laptop. Vervolgens kan je het een keer gebruiken in een duidelijk afgebakende opdracht. Bijvoorbeeld “Pak een tablet en open Youtube”. Je kan meedoen via het digibord zodat ze kunnen zien of ze het goed doen.

Als je eenmaal wat meer vertrouwd raakt met de devices en de mogelijkheden, kan je ze meer en meer gaan inzetten. Al snel zal je merken dat het een tweede natuur voor je leerlingen wordt en je ze steeds meer en meer los kan laten.

Zo kan je langzaam van vóór de klas, ín de klas gaan staan en beginnen met coachend lesgeven.

the future is now

De wereld is veranderd. Voor ieder kind is het zijn het internet, devices en het werken vanuit een kenniscultuur geen schoolvakken. Het is hoe de wereld werkt. En jij bent er om hen wegwijs te maken in deze wereld. Hopelijk hebben we met dit blog een stukje op weg geholpen!

Heb je vragen? Tips voor je collega’s? Deel het met ons door hieronder commentaar achter te laten!

Meer lezen over lesgeven met devices? Klik hier om ons ebook “Zelfstandig leren met devices” te downloaden