“Wat wil ik nog meer weten?”

Onderzoekend leren

Een leerling die voor de klas staat uit te leggen hoe een lichtstraal zich door een prisma opsplitst in de kleuren van de regenboog. De rest van de klas luistert vol verbazing. Jij had dat natuurlijk ook wel kunnen vertellen. Maar die ene leerling die nu in jouw schoenen mag staan, voelt zich een echte expert! Dat is mooi, toch?

4 TIPS VOOR ONDERZOEKEND LEREN

Wat bedoelen we nou precies met onderzoekend leren? Het doel van onderzoekend leren is dat kinderen gemotiveerd raken om zelf vragen te stellen en die vragen te beantwoorden. Hieronder 4 tips om deze onderzoekende houding te stimuleren:

1. Geef leerlingen de kans om verder te gaan dan het curriculum

Kinderen willen zó veel meer leren dan dat het curriculum aanbiedt. Laat hun nieuwsgierigheid leidend zijn bij onderzoekend leren. In Faqta Talent vinden ze een gevarieerd aanbod aan onderwerpen waar zij zich in kunnen verdiepen.

2. Laat leerlingen hun eigen vragen stellen

Geef de leerlingen niet een kant-en-klare onderzoeksvraag. Geef hen de kans om zelf een vraag te bedenken over iets wat zij interessant vinden.

3. De onderzoekscyclus als handvat

Met de onderzoekscyclus, die in de Zelf Onderzoeken tegel in ieder Talent onderwerp te vinden is, bied je leerlingen de handvatten om hun onderzoek goed op te zetten en uit te voeren.

4. Verschillende manieren om te presenteren

Laat leerlingen meerdere intelligentieniveaus (Gardner) ontwikkelen in hun onderzoeksproces. In de Zelf Onderzoeken tegel maken ze kennis met verschillende presentatievormen waarmee zij hun onderzoek kunnen presenteren.