Quote, Martijn de Meulder

Anouk Binkhuysen (44), was eerder uitgever en marketeer bij onder meer ThiemeMeulenhoff en Zwijsen.
Wouter Delken (37), oprichter van studieboeken.com, in 2014 verkocht aan Van Dijk educatie.
Marco ter Voorde (47) heeft diverse commerciële managementfuncties gehad bij onder meer Van Dijk educatie en ThiemeMeulenhof.
Pitch: ‘Faqta maakt leermiddelen voor kinderen die opgroeien in een digitale tijd. We ontwikkelen een programma geïntegreerde wereldoriëntatie voor het basisonderwijs, dat kinderen uitdaagt om kritisch na te denken, zelf te onderzoeken en creatief te zijn.’
Geïnvesteerd €200.000
Nog nodig €200.000  

Een programma geïntegreerde wereldoriëntatie, euh, wat is dat?
Binkhuysen: ‘Een lesprogramma voor de basisschool. Denk aan vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Wij denken dat je die op een modernere manier kunt aanbieden dan nu in de traditionele leerprogramma’s het geval is. We gebruiken een Netflix-achtige omgeving, met video’s, quizzen en doeboeken als basis om deze vakken in onderlinge samenhang aan te bieden. Centraal staat zelf onderzoeken en ontdekken, kennis vergaren en werken aan 21e eeuwse vaardigheden.’

Toe maar! Voor wie is het?
‘Het is een lespakket dat we hebben ontwikkeld voor alle 7500 basisscholen in Nederland, van groep één tot en met acht.’

Wat bedoel je eigenlijk met 21e eeuwse vaardigheden?
‘De basisgedachte achter Faqta is dat je tegenwoordig andere vaardigheden moet ontwikkelen dan alleen het leren van feiten. We moeten kinderen de gelegenheid geven om een kritische eigen mening te kunnen ontwikkelen en de opgedane kennis binnen de context van de geschiedenis te plaatsen. Daarnaast overlappen veel vakgebieden elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een les over het eten van de Romeinen, die we koppelen aan biologie en lessen over de vitamines in voedsel. De samenleving verandert zo snel dat veel kennis van nu over tien jaar al hopeloos verouderd is. Dan helpt een kritische houding en mogelijkheid om verbanden te zien je meer dan feitenkennis alleen.’

Hoe werkt het?
‘Faqta is een webservice. De leraar geeft eerst klassikaal uitleg op het digibord, waarna de leerlingen in groepjes van twee met het lesmateriaal aan de slag gaan. Dat kunnen ze met een iPad of computer doen. Voor leraren die dat prettig vinden hebben we ook leerboekjes ontwikkeld die ze naast de methode kunnen gebruiken. Zo hoeft ze niet ineens zijn ideeën over lesgeven overboord te zetten, en kunnen op een school alle leraren op hun eigen manier met de methodiek aan de slag.’

Waarom doen jullie dit?
‘Alle oprichters van Faqta komen uit de educatieve wereld, die in essentie wordt gedomineerd door een paar grote uitgevers. Zij hebben echter niet de neiging om te vernieuwen op de manier die wij voor ogen hebben, omdat een nieuwe lesmethode als Faqta hun bestaande producten kannibaliseert. Toen we dat merkten, zijn we zelf begonnen. Een startup buiten de gevestigde orde is de plaats waar je wél kunt vernieuwen.’

En, hoe loopt het?
We hebben de lesmethode nu al aan twaalf scholen verkocht.’

Euh, is dat veel?
‘Jazeker. We zijn in januari pas live gegaan met een zogenaamd ‘minimum viable product’, die hebben we gepresenteerd op de grootste onderwijsbeurs van Nederland. Het  product is eigenlijk nu pas echt uitontwikkeld.Volgend jaar denken we het lesprogramma op honderdvijftig scholen te kunnen afzetten, en het jaar daarna op driehonderd. Zo kunnen we gefaseerd het Nederlandse basisonderwijs binnenkomen. De belangstelling is in ieder geval enorm, we voelen en merken aan alles dat de markt heel graag wil, we kunnen het aantal leads dat we krijgen nauwelijks aan.’

En de investering die jullie zoeken?
‘We zoeken in deze ronde in totaal vier ton. De eerste drie informals zijn al ingestapt, waarmee de helft binnen is. We willen met het geld het product inhoudelijk verder doorontwikkelen en de technische kant uitbreiden, onder meer met een koppeling aan het leerlingvolgsysteem. En we willen onze commerciële organisatie verder uitbreiden.’

 

WAT VINDEN DE EXPERTS? Maarten Derks en Claudia Sanua van TIIN Capital:
'In 10 maanden, 12 scholen getekend, en een stroom van aanvragen die binnenkomen, Faqta zit in de “sneltrein”. Het lijkt dat de markt eindelijk mee beweegt in de digitalisering van het onderwijs, wat al jaren niet te vermijden is. Kinderen smullen ervan een iPad te pakken. Het gebruik op een constructieve en leuke manier mag zeker gestimuleerd worden. Een levend beeld van onze planeet; atmosfeer, water en ijs in verschillende plekken van de wereld is niet alleen een fantasie, maar wordt realiteit voor kinderen door Faqta. 
 
Het idee is goed en wordt ook prima uitgevoerd gegeven het korte bestaan van de startup. Naast de experts op het gebied van educatief leermateriaal, hopen we dat het product ook technische superieur wordt uitontwikkeld en dat gekeken wordt naar de aansluiting op het voortgezet onderwijs. Echter, er is veel concurrentie, de markt is vrij traditioneel (en krimpend) en onderwijs heeft beperkte middelen om te investeren. Hoe komen de kinderen aan een tablet. En de markt wordt nog steeds gedomineerd door de traditionele uitgevers. Desondanks zien wij potentie in de disruptieve mogelijkheden van deze startup, mede dankzij het goede management dat wij toch altijd wel als key zien voor succes.'