Herfstvakantie!

De eerste etappe van het schooljaar zit erop. Ik zit met mijn gezin in de trein, even naar Berlijn, een paar dagen er tussenuit.

De laatste maanden lijd ik nogal aan beroepsdeformatie, want een start-up beginnen valt niet mee en sinds het incubatortraject van UtrechtInc staat mijn leven totaal op zijn kop. Als we langs Deventer komen vraag ik Tigor, mijn zoon van 9, in welke provincie we zijn. Hij twijfelt tussen Gelderland en Overijssel. Ik kan het niet laten om te pas en te onpas mijn eigen kroost als proefkonijnen te gebruiken, dus in de trein onderwierp ikhem aan de topo-test; plan onze treinreis naar Berlijn in Google Maps en check in welke provincie Deventer ligt. Tada, provincie gevonden!

Topo is de laatste week een dingetje bij Faqta. Sinds we net gestart zijn met de verkoop van onze propositie hebben we ons product pas echt goed kunnen valideren. Het regent vragen de laatste weken. Dat is positief, want scholen vinden ons blijkbaar interessant genoeg om naar te kijken, maar we hebben nog wel wat werk te doen. Zo kwam er ook een vraag over topografie, wat we daarmee deden?

Tja, in alle eerlijkheid hadden we over veel nagedacht, maar topo een beetje voor ons uit geschoven omdat we hier nog wel zoekende waren. Mijn eigen beeld van topo op dit moment is het ouderwetse ‘overhoren’ en dat was in elk geval niet de manier hoe wij topo willen aanbieden. Maar hoe dan wel?

Zoals ik geleerd heb tijdens de vele trainingen bij onze incubator is de kunst van customer validation het stellen van de juiste vragen. Dus geen MOM-test vragen die leiden naar gewenste antwoorden. Dat moest nu ook voor topo gebeuren; het enige ‘ontbrekende’ onderdeel in de didactische architectuurplaat die Jan voor het Faqta-programma gemaakt had.

In het “topo-experiment”  stelden we om te beginnen 1 simpele vraag, dat bleek genoeg voor ons om de richting scherp te krijgen. Het resultaat van de vraag“wat moeten wij met topo doen?” leidde tot een dringend advies van de eerste proefgebruikers en schoolleiders om onszelf (nog meer) uit te dagen. Want als talent, vaardigheden en zaakvakken in samenhang wordt aangeboden dan is het –volgens hen- logisch om topo volledig te integreren binnen de thema’s van Wereld en Talent van Faqta.

Aan uitdaging geen gebrek bij Faqta, dus dit wordt ‘m. Topo is nu ook onderdeel van ons programma-ontwerp. Inmiddels passeren wij Bad-Bentheim en vragen mijn kids waar het bord ‘Welkom in Duitsland’ langs het spoor staat. Die hebben we vast net gemist zei ik ;-). Ik zie langzamerhand al mooie thema’s en onderwerpen over landen en steden in Europa voor me in Faqta. Leren vanuit multiperspectief inclusief topo. Het is eigenlijk zo logisch.

Auf wiedersehen!