ANOUK VAN FAQTA OVER 'ONDERZOEKEND LEREN'

HET ONDERZOEK UITVOEREN

De basis voor onderzoekend leren is een goede kennis over het onderwerp. Daarom bieden wij kinderen altijd achtergrond informatie en context, voordat zij hun onderzoek starten. Zo is het ook aangegeven door het Wetenschapsknooppunt.

Zo ziet het 7-stappenmodel Onderzoekend Leren eruit:

  1. Kennis maken met het onderwerp

  2. Verkennen van het onderwerp

  3. Onderzoeksvraag bedenken

  4. Onderzoek uitvoeren

  5. Concluderen

  6. Presenteren

  7. Verdieping / verbreding

Faqta Wereld

Binnen Faqta Wereld staan onderzoeksvragen centraal in de thema's. Na een klassikale introductie, gaan de kinderen zelfstandig (in teams van 2 of 3 op één device) aan de slag met de onderzoeksvragen.

Iedere les in de online omgeving bevat meerdere onderzoeksvragen, bijvoorbeeld "Kun je koken op zonlicht?". Om die vraag te beantwoorden krijg je eerst context en kennis aangereikt. Vervolgens doen kinderen hun eigen onderzoek en trekken ze hun conclusies.

Bij ieder thema hoort één grote portfolio opdracht, die zij kunnen presenteren aan de klas. Bijvoorbeeld via een Powerpoint, een muurkrant, een toneelvoorstelling of in een vlog! Voor al deze presentatiemogelijkheden hebben we hulpkaarten gemaakt voor de leerlingen.

Faqta Talent

Binnen Faqta Talent staat onderzoekend leren helemaal centraal. We bieden altijd eerst voldoende context. Kinderen bedenken vervolgens zélf een onderzoeksvraag (we geven ook altijd een suggestie).

Als aanvulling kunnen kinderen het onderzoek presenteren aan de klas. Via een Powerpoint of in een vlog!

START 30 DAGEN GRATIS

Schrijf je hier in voor een gratis proeflicentie: