Digitale geletterdheid

Leven in een digitale samenleving

Met Faqta bied je jouw leerlingen een digitale geletterdheid methode die gericht is op het aanleren van de digitale vaardigheden: mediawijsheid, praktische ICT-vaardigheden, informatievaardigheden en computational thinking. Met materiaal voor groep 1 t/m 8 dat je los kunt aanbieden of direct praktisch bij andere vakken kunt inzetten. 

Vind je weg in de digitale wereld met Faqta

We geloven dat ieder kind op eigen tempo en niveau de wereld moet kunnen ontdekken. Ook de digitale wereld. Dat kan met de video’s en interactieve opdrachten op het Faqta leerplatform. Leerlingen leren hoe computerprogramma’s als Word werken en hoe ze nepnieuws kunnen herkennen; met behulp van werkbladen brengen ze wat ze leren in de praktijk. Zo zet je samen met je leerlingen de stap van kennis naar digitale vaardigheden.

 "Mijn leerlingen zijn heel vaardig in het gebruik van social media. Maar zodra ze een Google Doc moeten openen, is het paniek!”

Juf Lindinha

Waarom digitale geletterdheid met Faqta?

Met Faqta heb je een methode voor digitale geletterdheid waarmee je aan kunt sluiten op wat er speelt in jouw klas. Stel, je klas heeft een appgroep maar het blijkt daar niet altijd even leuk te zijn. Met een les over hoe je je gedraagt in chatgroepen kun je daar direct op inspelen. Wanneer je leerlingen gaan presenteren wat ze bij burgerschap hebben geleerd over vrijheid van meningsuiting, komen de lessen over Powerpoint van pas. Hiervoor hoef jij heus geen specialist digitale geletterdheid te zijn. De lessen hebben we namelijk al voor je uitgewerkt. Zo kun je de thema’s op jouw manier inzetten waardoor het altijd past bij je leerlingen en de actualiteit in de klas.   

basisschool leerlingen werken in tweetallen samen aan een opdracht voor digitale geletterdheid

Meer samenhang door het koppelen van jouw vakken

Door thematisch te werken creëer je meer samenhang tussen jouw lessen. Door vaardigheden uit het ene vak toe te passen bij een ander vak vergroot je de impact. Door de digitale vaardigheden bij verschillende vakken in te zetten, geef je er betekenis aan:

Wat leer je bij digitale geletterdheid?

Leerlingen groeien op in een samenleving waar steeds meer digitaal gebeurt. Maar dat ze daar ook vaardig in zijn, is niet vanzelfsprekend. Je bent digitaal geletterd wanneer je bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik kunt maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën, zo schrijft SLO.nl. Door praktische ICT-vaardigheden, mediawijsheid, digitale informatievaardigheden en computational thinking te betrekken op hun eigen belevingswereld, zien de leerlingen het belang ervan in. Zo leren ze omgaan met de digitale samenleving van nu én zijn ze voorbereid op de uitdagingen van de toekomst. 

Afbeelding_Digi

Je kunt niet zonder digitale vaardigheden

Omdat je in de samenleving tegenwoordig niet meer zonder digitale vaardigheden kunt, besteedt juf Lindinha veel aandacht digitale geletterdheid. Ze merkt dat de leerlingen gemakkelijk te motiveren zijn: “Alles wat met computers, tablets en smartphones te maken heeft, vinden ze interessant.” Ze zien in dat ze er echt iets aan hebben. Bij andere vakken en voor later. Maar het zijn niet alleen de techniek en de mogelijkheden die dat biedt, wat de leerlingen boeit. “Bij de les over fake news gingen ze ook echt aan!" 

Bij digitale geletterdheid leer je wat programmeren is