Taal en lezen op een fundament van kennis
schooljaar 2026-2027
In het klaslokaal gebruiken de leerlingen taal en lezen om kennis te verwerven. Als leerkracht gebruik je taal om kennis over te brengen. De basisvaardigheden voor Nederlands leren de leerlingen het beste beheersen door het ‘gewoon’ te doen. Ze zijn er voortdurend mee bezig en krijgen het overal aangeboden. Ze gaan aan de slag met taal en lezen op het fundament van kennis dat ze gezamenlijk hebben aangelegd. Of dit nu tijdens wereldoriëntatie, burgerschap of bij het vak Nederlands zelf is.

Hoe werkt onze methode voor taal en lezen?
Faqta Nederlands is een taal- en lezenmethode die de verschillende taaldomeinen integreert. Door veel te spreken, schrijven, luisteren en lezen over interessante onderwerpen word je steeds vaardiger in taal. Leerlingen zijn bij wereldoriëntatie en Nederlands gedurende een langere periode bezig met hetzelfde onderwerp. Je werkt gestructureerd aan een gezamenlijke kennisopbouw. Nu ze er dezelfde kennis over hebben, is het voor de leerlingen makkelijker om te stellen (schrijven) en te spreken over hetzelfde onderwerp. Ze kunnen elkaar feedback geven en zo doelgericht werken aan hun taalvaardigheden.

Volgens de kerndoelen voor taal
Opgezet volgens de actuele conceptkerndoelen van SLO met een praktische uitwerking van onze visie op thematisch werken
Samenhangend lesprogramma
Close reading voor begrijpend lezen
LIST toegepast voor technisch lezen
Ontwikkeld met kennis van de praktijk
Grote variatie in bronnen
Taal zit natuurlijk in alles

Een groot aanbod aan gevarieerde bronnen
Bij Faqta Nederlands werk je met gevarieerde bronnen. Voor lezen heb je altijd authentieke leesteksten zoals boekfragmenten en artikelen uit tijdschriften. We zetten podcasts in, video’s van bijvoorbeeld het Jeugdjournaal en maken animaties van prentenboeken. De leerlingen lezen, luisteren, schrijven en spreken over interessante thema’s. Het gaat dan over onderwerpen die ze tegelijkertijd bij wereldoriëntatie of burgerschap behandelen. Bij stelopdrachten wordt het spellingsbewustzijn gestimuleerd. Vanuit de inhoud zijn ze bezig met taalbeschouwing en grammatica.


Vraag onze gratis zichtzending aan 👀
Bij lezen en taal bouw je op de kennis van wereldoriëntatie. Dat maakt voor jou het lesgeven eenvoudiger. Ontdek met onze gratis zichtzending hoe dat werkt en hoe je zo met je leerlingen betere taal- en leesresultaten kunt behalen. Het samenhangend lesprogramma maakt lesgeven ook nog eens eenvoudiger.
Whitepaper: In de praktijk word je pas echt taalvaardig
Taalvaardigheden hangen met elkaar samen en versterken elkaar. Daarom kunnen ze het beste in samenhang worden aangeboden binnen één taalmethode. Geen aparte vakken meer voor technisch en begrijpend lezen, stellen en luisteren. Het is immers allemaal onderdeel van het vak Nederlands. Binnen een thema, en zelfs binnen één les, worden de taaldomeinen geïntegreerd. Je bent bezig met taakgericht taalonderwijs en je leerlingen voeren krachtige, betekenisvolle opdrachten uit. Meer hierover lees je in de whitepaper.

Gelijke kansen beginnen bij gelijke kennis
Bij Faqta geloven we dat kennis het fundament vormt om taalvaardigheden op te bouwen. Maar naast dat de leerlingen de klas inkomen met verschillende taalniveaus, is ook de hoeveelheid kennis die ze meenemen ongelijk. Samen moeten we deze verschillen zoveel mogelijk zien te verkleinen. Alleen dan kunnen we iedere leerling dezelfde basis en zo gelijke kansen bieden. Daarom werk je met Faqta met doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8 en is er thematische samenhang tussen de verschillende vakken aangebracht.

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma
Evalueer in 6 weken ons lesprogramma in je klas
Geheel gratis en vrijblijvend