Praktische en zinvolle didactieken
Met Faqta pas je didactieken toe die zin hebben. Dat kan verschillen per leerdoel en per vak. We kiezen voor aanpakken die bewezen effectief zijn en daarnaast jouw lesprogramma eenvoudiger maken. In de themavoorbereidingen en handleidingen word je hierin stap voor stap begeleid. Op die manier kun je altijd je les geven, zelfs wanneer je (nog) niet helemaal bekend bent met een aanpak als close reading of pas net bent begonnen met thematisch werken.
De lesstof krijgt meer betekenis met thematisch werken
Thematisch werken wil zeggen dat je verschillende schoolvakken met elkaar verbindt door één overkoepelend thema. Met Faqta hebben we dit gemakkelijk voor je gemaakt. De teksten bij Faqta Lezen sluiten aan op wereldoriëntatie. En daar werk je vervolgens aan taalvaardigheden waar je leerlingen bij Faqta Nederlands ook mee bezig zijn. Kinderen ervaren de wereld als één geheel. Het ligt daarom voor de hand om daar in de klas op aan te sluiten door samenhang aan te brengen in het leerstofaanbod. In het echte leven hangen vakken als rekenen, natuur & techniek, aardrijkskunde en taal ook met elkaar samen. Dit maakt het leren concreter en relevanter voor je leerlingen.
Grotere betrokkenheid en meer motivatie
Eenvoudiger en effectiever lesprogramma
Leerlingen willen lezen met LIST
LIST is een aanpak voor (technisch) lezen waarbij leesmotivatie en plezier in lezen het voornaamste doel zijn. De rest komt dan haast vanzelf. LIST (Leesinterventie voor Scholen met een Totaalaanpak) is daarom een heel bewust onderdeel van Faqta Nederlands. Geen losse leesmomenten meer maar van lezen wordt een structureel onderdeel van het schoolritme gemaakt. Iedere les begint met een korte instructie en/of leesvraag vanuit een leesboek. Vervolgens gaan de leerlingen lezen in een zelf gekozen boek. Omdat het doel van LIST vooral leesmotivatie en plezier in lezen is, hoeft dat boek niet in hetzelfde thema als de rest van de lessen te zijn. Elke leerling leest elke dag en de leerkracht begeleidt dit proces actief.
EDI: expliciete directe instructie wanneer het past
Expliciete directe instructie is een effectieve didactiek om je leerlingen gestructureerd bepaalde vaardigheden bij het brengen. Maar het is niet voor ieder leerdoel zinvol. Het EDI-model zetten we in wanneer het toegevoegde waarde heeft, jouw lessen eenvoudiger maakt en je leerlingen er betere resultaten door halen. Binnen Faqta wordt het EDI-model onder andere toegepast bij Nederlands voor lesstof waarbij duidelijk stappen en begripsopbouw nodig zijn. Voor het aanleren van grammatica bijvoorbeeld is het een uitermate geschikte didactiek.
Nieuwe didactieken implementeren op school
Veranderen hoort bij het onderwijs, maar hoe zorg je dat vernieuwing ook echt iets oplevert? Of het nu gaat om een andere methode of het invoeren van een nieuwe didactiek: het vraagt om een planmatige aanpak. Om succesvol te zijn, is het cruciaal dat scholen, onderwijsadviseurs en uitgevers samenwerken om duurzame onderwijsverbetering te bereiken. Hierover gaat de whitepaper Bouwen aan een nieuw onderwijshuis.
Close reading is effectief voor iedere leerling
Door de close reading-aanpak toe te passen stijgt het leesplezier bij leerlingen flink. Maar het belangrijkste? Leerlingen krijgen een veel beter begrip van teksten. De aanpak zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen hun leesvaardigheid verbeteren, maar ook hun kritisch denkvermogen en analytische vaardigheden ontwikkelen. Dit zijn essentiële vaardigheden voor zowel succes in de klas als het dagelijks leven. Tijdens de close reading-lessen ga je als leerkracht modelen en werk je volgens GRRIM (Gradual Release of Responsibility Instruction Model).
Waar gaat de tekst over?
De eerste stap van close reading is het lezen van de tekst zonder er meteen diep op in te gaan. Leerlingen moeten de tekst gewoon lezen om een algemeen beeld te krijgen van waar het over gaat. Wat gebeurt er in de inleiding, in het midden en op het eind? Of je kijkt per alinea. Vraag jezelf af waarom de tekst een bepaalde titel heeft. Deze eerste sessie is erop gericht dat leerlingen de globale inhoud van een tekst kunnen navertellen.
Hoe staat het in de tekst?
De tweede stap is om de tekst opnieuw te lezen, maar nu met als doel een letterlijk begrip van de tekst. Wat zijn de belangrijke details in de tekst? Daar kom je onder andere achter door tijdens het lezen te zoeken naar antwoorden op de vragen als wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Leerlingen gaan op zoek naar belangrijke woorden, zinnen of alinea’s die hen helpen de betekenis van de tekst beter te begrijpen.
Wat betekent de tekst?
De derde stap is het nogmaals lezen van de tekst, maar nu met de focus op de betekenis. Leerlingen moeten proberen de hoofdgedachte van de tekst te begrijpen en te achterhalen wat de schrijver precies wil overbrengen. Dit doen ze met behulp van de kennis die ze in de eerste twee sessies hebben opgedaan. Om deze betekenis te achterhalen moeten ze ‘tussen de regels door’ lezen; het is namelijk niet altijd letterlijk in de tekst terug te vinden.
Op CBS De Burcht integreren ze steeds meer vakken met elkaar
Sinds Daphne kennis heeft gemaakt met de close reading-aanpak, gaat ze hier graag mee aan de slag tijdens de begrijpend lezen-lessen. "Ik merk dat hoe meer lessen je geeft, hoe makkelijker het wordt." Nu ze er haar weg in heeft gevonden, ziet ze vooral de positieve effecten die het heeft op haar leerlingen. “Ik denk dat het de beste manier is om alles uit een tekst te halen.”
Taal als apart vak hebben ze losgelaten. "We hebben nu niet per se een losse les voor taalverkennen. Een geschiedenisles gaat ook over woordenschat. Ik zie dat je de leerlingen zo meer pakt. Ze pikken meer op dan wanneer je losstaande lessen geeft."
Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma
Evalueer in 6 weken ons lesprogramma in je klas
Geheel gratis en vrijblijvend



