JufDaphne-25-2-1

In de klas bij juf Daphne

Sinds Daphne kennis heeft gemaakt met de close reading-aanpak, gaat ze hier graag mee aan de slag tijdens de begrijpend lezen-lessen. In het begin kostte haar dat wel wat meer voorbereidingstijd: "Maar ik merk dat hoe meer lessen je geeft, hoe makkelijker het wordt."

Neem een kijkje in de klas van Daphne:

Daphne Dijkstra is leerkracht van groep 7 op CBS De Burcht in Heerenveen. In de video vertelt ze over de begrijpend lezen-les die ze zojuist heeft gegeven en waarom een begrijpend lezen-les effectiever is wanneer je daar de close reading-aanpak bij inzet.

"Het belangrijkste effect is dat je meer de tekst induikt, je gaat meer de verdieping in."

De leerkrachten op de Burcht proberen steeds meer vakken met elkaar te integreren. Vorig jaar hebben ze als school besloten om stap voor stap meer thematisch te gaan werken. Faqta Lezen kwam voor hen precies op het juiste moment. "We hebben afgelopen jaar meteen mee gedaan met de pilot voor begrijpend lezen. Dit jaar is het helemaal opgenomen binnen het thematisch werken."

Geen losstaande taallessen meer

Taal als apart vak hebben ze sinds dit jaar losgelaten. Daar komt het thematisch werken voor terug. "Taal zit natuurlijk in alles," zegt Daphne hierover. "Je leest, je maakt opdrachten." Op De Burcht hebben ze goede taalcoördinatoren die input geven voor de lessen en de kerndoelen bewaken. "We hebben nu niet per se een losse les voor taalverkennen. En een geschiedenisles gaat ook over woordenschat. We vliegen het anders aan. Ik denk doordat je thematisch werkt, dat je de leerlingen meer pakt. Ze pikken meer op dan wanneer je losstaande lessen geeft."

Over CBS de Burcht

  • Aantal leerlingen: 424
  • Faqta groepen: 3 t/m 8
  • Faqta Wereld, Faqta Lezen
  • Jaarplanning: op maat gemaakt
  • Werken met Faqta sinds: 2019
  • Onderwijstype: Christelijk basisonderwijs
  • Reguliere groepen

Aanpak

  • Er wordt thematisch gewerkt
  • Er wordt gewerkt met doeboeken
  • Leerlingen gaan aan de slag met Faqta Talent
  • Leerlingen gaan onderzoekend leren
  • Er wordt coachend lesgegeven

Bezoek de website

Meer lezen?

Bij close reading moet je er zelf ook actief bezig mee zijn
Juf Daphne legt tijdens begrijpend lezen met close reading uit hoe de leerlingen een mindmap moeten maken

Bij close reading moet je er zelf ook actief bezig mee zijn

07 februari 2024leestijd: 6 min