Begrijpend lezen

Gemotiveerde lezers begrijpen teksten beter

Goed kunnen lezen is een voorwaarde om goed mee te kunnen komen. Op school én in de maatschappij. Maar hoe leer jij je leerlingen goed lezen als ze niet eens lijken te willen lezen? Met onze begrijpend lezen-methode willen we alle leerkrachten helpen om hun leerlingen meer plezier te laten krijgen in het lezen. Want wij geloven in willen lezen in plaats van moeten lezen. 

JufAnita-18-2-1

Grip op de tekst door close reading

Binnen onze begrijpend lezen-methode maken we alleen gebruik van authentieke teksten. Binnen een thema vormen die één geheel en sluiten ze aan op de onderwerpen van wereldoriëntatie. Door die samenhang is er meer herkenning bij de leerlingen. Moeten lezen wordt daardoor willen lezen. En door de close reading aanpak toe te passen zijn de leerlingen meer tijd met één tekst bezig. Ze graven steeds dieper in de tekst en komen tot een steeds dieper begrip. Zo kun je ook met minder taalvaardige leerlingen een pittige tekst begrijpend lezen.

Begrijpend lezen methode van Faqta: leerlingen werken aan een praktische opdracht

Waarom Faqta Lezen?

Wereldoriëntatie met thematische samenhang met lezen en taal

Thematisch werken met
lezen en wereldoriëntatie

De vakken sluiten inhoudelijk op elkaar aan waardoor je direct aan de slag kunt met de leerdoelen. 

wereldoriëntatie met bewezen effectieve didactische methodes

Bewezen effectieve aanpakken

Met behulp van close reading teksten beter leren begrijpen en meer kennis opdoen op het platform.

Wereldoriëntatie methode met uitgewerkte lesvoorbereidingen

Uitgebreide lesvoorbereidingen

Met de uitgewerkte voorbereidingen kun je direct aan de slag. We begeleiden je stap voor stap door iedere close reading-sessie. 

Begrijpend lezen-methode Faqtq: afbeelding van het leerplatform waar je alles voor handen hebt

We hebben al zoveel mogelijk voorbereid

Alles wat je nodig hebt voor jouw begrijpend lezen-les, vind je op het platform. Van teksten tot toetsen. Met de uitgebreide handleidingen en instructievideo's kun je haast zonder voorbereiding van start. Door een tekst meerdere keren te lezen, help je de leerlingen tot alle lagen van een tekst door te dringen. Een dieper begrip ontwikkelen ze ook door praktische en visuele opdrachten te doen. De leerlingen maken woordwebs, leren wat een mindmap is en worden steeds vaardiger in het samenvatten van een tekst.

“Bij begrijpend lezen gaat het over natuur en bij wereldoriëntatie ook. Als de verschillende vakken thematisch met elkaar verbonden zijn, blijft het beter hangen.”
Juf Miranda
OBS Herman Gorter, Zaandam

Met begrijpend lezen aansluiten op wereldoriëntatie

Tijdens de begrijpend lezen-les ga je dieper in op een thema waar je met wereldoriëntatie al mee bezig bent. Wist je dat je op die manier de leesmotivatie bij je leerlingen verhoogt? Je neemt ze mee met een tekst over hoe kinderen vroeger in een textielfabriek werkten. Bij wereldoriëntatie hebben ze namelijk geleerd over kinderarbeid tijdens de industriële revolutie. Met dit onderwerp sluit je ook aan op de belevingswereld van je leerlingen. Zo gaan ze niet alleen steeds beter begrijpend lezen. Wat ze bij wereldoriëntatie geleerd hebben, krijgt ook meer betekenis.
FaqtaLezen-12-1
Zichtzending_CTA-1

Vraag onze gratis  zichtzending aan 👀

Bij lezen en taal bouw je op de kennis van wereldoriëntatie. Dat maakt voor jou het lesgeven eenvoudiger. Ontdek met onze gratis zichtzending hoe dat werkt en hoe je zo met je leerlingen betere taal- en leesresultaten kunt behalen. Het samenhangend lesprogramma maakt lesgeven ook nog eens eenvoudiger. 

Aan de slag met je klas

Nu je leerlingen enthousiast zijn over het thema, is het tijd om te werken aan leesvaardigheden zoals samenvatten en structureren van de tekst. Een tekst leer je pas echt te begrijpen als je de opgedane kennis visueel en praktisch verwerkt. Begrip van de tekst ontwikkelen de leerlingen ook door erover in gesprek te gaan. Met hun leesmaatje of in een klassengesprek. Hoe je dit handig organiseert, vind je op het leerplatform. Zo kun je altijd een les begrijpend lezen geven op een manier waar jij je prettig bij voelt.

FaqtaLezen-31 (1)

Complexe teksten lezen

In de klas van juf Miranda op OBS Herman Gorter wordt Faqta ingezet voor zowel wereldoriëntatie als begrijpend lezen. In haar klas is sprake van grote verschillen in taalniveau. Een vak als begrijpend lezen wordt er daardoor niet leuker op. Doordat de leerlingen nu gaan lezen over thema's die ze al kennen, kunnen ze wel aan de slag met moeilijkere teksten. De close reading aanpak zorgt ervoor dat leerlingen zich minder geïntimideerd voelen door die complexe teksten. 

close-reading-begrijpend-lezen-op-basisschool-leerkracht
TopCourse_simplified-1-1

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma