Hoe model je een tekst bij close reading?
Wat is het modelen van teksten?
Bij het modelen van een tekst lees je die tekst zodanig voor aan je leerlingen dat je leesstrategieën demonstreert en je denkprocessen deelt tijdens het lezen. Als leerkracht help je daarmee bij het zelf lezen van een tekst, hoe deze aan te pakken en hoe erover na te denken om de tekst goed te kunnen begrijpen. Je bent een gids voor leerlingen, waarbij je hardop denkt, vragen stelt, voorspellingen maakt en verbanden legt terwijl je een tekst leest. Door te modelen kunnen leerlingen zien en horen hoe ze moeten lezen om betekenis uit de tekst te halen.
Wat is het doel van modelen tijdens begrijpend lezen?
Het uiteindelijke doel van modelen is om leerlingen te helpen onafhankelijke lezers te worden die zelf de leesstrategieën kunnen toepassen bij het lezen van verschillende teksten. Lees hieronder hoe je het modelen van een tekst kunt toepassen.
Stappenplan om een tekst te modelen
Stap 1: Bereid de tekst goed voor
Voordat je tijdens de begrijpend lezen-les begint met het modelen van een leesstrategie, is het belangrijk dat je eerst de tekst zelf goed hebt voorbereid. Zeker als je weinig ervaring hebt met modelen van leesstrategieën is dit een belangrijke stap die je niet moet overslaan. Als je een tekst goed hebt voorbereid, zorgt dit voor een vlot verloop van de modelingsactiviteit. Dit helpt de leerlingen weer om het denkproces beter te volgen.
Stap 2: Uitleggen - Wat is het leerdoel?
Begin de les met een korte uitleg van de leesstrategie die in deze les aanbod komt. Dit kan bijvoorbeeld zijn hoe je een tekst kunt voorspellen, vragen kunt stellen, verbanden kunt leggen tussen tekst en achtergrondkennis, of samenvattingen kunt maken. Gebruik eenvoudige taal en concrete voorbeelden voor deze uitleg.
Stap 3: Demonstreren en hardop denken
Demonstreer vervolgens hoe je de leesstrategie toepast. Doe dit door stapsgewijs de leesstrategie te doorlopen terwijl je leest. Denk hardop na en stel jezelf vragen. Het doel is om je denkproces expliciet te maken aan de leerlingen.
Let op: Stel tijdens deze stap alleen vragen aan jezelf en niet aan je leerlingen! Het moet duidelijk zijn voor je leerlingen dat dit jouw denkproces is, vragen stellen aan de klas is daarom verwarrend.
Meer lezen?
Een beter rapport voor begrijpend lezen
Bij close reading moet je er zelf ook actief bezig mee zijn
Pfff, weer begrijpend lezen, dacht ik zelf al voor de les.
Ontdek het volledige Faqta aanbod van begrijpend lezen!
Ben jij nieuwsgierig geworden naar Faqta Lezen? De beste ervaring met de complete Faqta methode krijg je met onze proefperiode. Geheel vrijblijvend. Meld je aan voor de proefperiode en krijg toegang tot het leerplatform en ontdek alle mogelijkheden voor jouw les.