In de klas bij juf Linda
Als leerkracht hoef je volgens Linda niet alles te weten: "Juist door prikkelende vragen te stellen, helpen we de leerlingen op de leerpleinen verder."
Neem een kijkje in de klas van Linda:
Linda van Overveld is leerkracht van groep 8 op KC de Telescoop in Voorburg. In de video vertelt ze over de 'telescooptijd' die de leerlingen 's middags hebben. Dan wordt er thematisch gewerkt met Faqta als basis. “Rondom de Faqta-thema’s bedenken we telkens een groter thema.” De school is net verhuisd naar een gloednieuw gebouw. “Met burgerschap zijn we nu bezig met het thema ‘Regels en wetten’. Een goed moment om juist de schoolregels centraal te zetten. Zo geven we het thema meer betekenis.”
Leren met hoofd, hart en handen
Op de Telescoop is het motto ‘leren met hoofd, hart en handen’. Voor Linda komt dat vooral tot uitdrukking in het onderzoekend en ontwerpend leren: “Het hoofd is wat wil je weten, het hart is wat wil je beleven en de handen wat wil je doen.” In groep 8 gaan de leerlingen dan veelvuldig op onderzoek uit. ‘s Middags beginnen ze met een korte klassikale instructie. Vervolgens gaan de leerlingen op het leerplein zelfstandig aan de slag.
"We kunnen er helemaal ons eigen sausje overheen gooien"
Linda vindt het prettig dat ze thema’s in kan zetten zodat het bij haar en de klas past. “We kunnen er helemaal ons eigen sausje overheen gooien”, zegt ze. En dat er naar de leerkrachten geluisterd wordt. Zelf gaf ze eerst les aan de kleuters en toen heeft ze de thema’s voor groep 1 en 2 ook bekeken. Ze vond het niets omdat het vooral op de kring gericht was. “Wij willen juist aan de slag in de hoeken. In de nieuwe thema’s is het dat nu ook geworden. Dan vind ik dan heel leuk. Dat er iets met onze feedback gedaan wordt.”
Over KC de Telescoop
- Aantal leerlingen: 328
- Faqta groepen: 1 t/m 8
- Jaarplanning: 21e-eeuwse vaardigheden voor losse groepen
- Werken met Faqta sinds: 2020
- Onderwijstype: regulier onderwijs
- Groepen: Reguliere groepen
Aanpak
- Er wordt gewerkt met doeboeken
- De leerlingen werken samen
- Leerkrachten hebben de implementatietraining gevolgd
- Leerlingen leren onderzoekend en ontwerpend
- Onderwerpen worden thematisch en schoolbreed behandeld