In de klas

Op de Shri Vishnu School spreken ze hoge verwachtingen uit

Na de coronacrisis constateerde de Shri Vishnu School dat de resultaten wat betreft de basisvaardigheden waren gedaald. Hierin was de school niet uniek; deze trend was landelijk te zien. Zo hadden veel leerlingen moeite met begrijpend lezen. Om deze achterstand weg te werken, stelde het team een plan op met hoge ambities. “Onze ambities liggen boven het landelijk niveau”, vertelt John Autar, leerkracht van groep 7. “Op die manier spreken we hoge verwachtingen uit van al onze leerlingen.” 

leerkracht-ondersteunt-leerlinge-begrijpend-lezen-close reading

In de klas / Shri Visnu School

Om een hoger niveau te bereiken, moet je leerlingen constant uitdagen

Op de Shri Vishnu School werd al gedifferentieerd om iedere leerling naar het gewenste niveau te krijgen, alleen had dit nog niet het gewenste effect. Als uit de Cito-scores bleek dat een leerling lager scoorde, kreeg die leerling eenvoudigere teksten. Maar daarmee help je het kind niet verder. “Want wil je een kind naar een hoger niveau brengen, moet dat kind constante uitdaging hebben.”

De school koos voor een begrijpend lezen-methode waar close reading een belangrijk onderdeel was. “De methode die we hadden, was niet slecht”, zegt Vidjay Jhinkoe, directeur van de Shri Vishnu School. “Maar je moet wel kijken of het past bij je populatie en bij de ambities die je hebt.” Daarbij kwam het team voor een volgende uitdaging te staan omdat de nieuwe methode andere, nieuwe vaardigheden van de leerkrachten vroeg. 

leerkracht-begrijpend-lezen-samen-lezen

“De uitleg van de leerkracht doet er toe.”

Om hier het hele team zo snel en effectief mogelijk in mee te nemen, volgden de leerkrachten uiteraard een implementatietraining. “Het grootste gedeelte van de resultaten hangt echt samen met wie de leerkracht voor de groep is. Heeft hij de leerkrachtvaardigheden? Kan hij inspelen op alle sociale factoren die in de klas gespeeld zijn? Motiveert hij de leerlingen om te leren? Als de leerkracht dat allemaal kan, dan gaan de kinderen ervoor.”

In de opvatting van de school is de methode dan ook slechts een middel en gaat het om de leerkracht. “Je kan een leerling tien keer eenzelfde opdracht laten maken, maar als die het niet begrijpt, heeft het weinig zin. De uitleg van de leerkracht doet er toe.”

Meer leesplezier, positieve resultaten

“De leerlingen hebben meer plezier en lezen bewuster, kunnen teksten beter begrijpen en gebruiken”, zegt John. Behalve meer plezier in lezen, merkt hij het ook bij de verwerking. “Ze geven betere en uitgebreidere antwoorden.”

Over de Shri Vishnu School

  • Aantal leerlingen: 309
  • Reguliere groepen
  • Onderwijs op hindoeïstische grondslag
  • Faqta Lezen: Groep 4 t/m 8
  • Faqta Digi: Groep 1 t/m 8
  • Faqta Burgerschap: 1 t/m 8
  • Werkt met Faqta sinds: 2023

Aanpak

  • Er wordt gewerkt met doeboeken
  • De close reading-aanpak wordt toegepast

Bezoek de website

Meer lezen?

Close reading toepassen bij begrijpend lezen

Close reading toepassen bij begrijpend lezen

16 april 2025

Lees de volledige klantcasus van de Shri Vishnu School

In de klantcasus lees je hoe de school haar visie uitwerkt in de praktijk en zo de leerlingresultaten heeft laten groeien en de leesmotivatie laat stijgen.