Wat hebben mijn leerlingen geleerd?

Wanneer je een aantal weken samen met je klas gewerkt hebt aan een thema, wil je natuurlijk weten wat je leerlingen ervan hebben opgestoken. Een voor de hand liggende keuze zou dan zijn om een toets af te nemen, om zo te kunnen vaststellen of je leerlingen voldoende kennis hebben verworven. Er zijn echter ook andere manieren om een thema op een constructieve manier af te sluiten.

meester richard coacht zijn leerlingen-1-1

Geef extra inhoud en diepte aan een thema

Op het leerplatform van Faqta heb je de mogelijkheid om een thema af te ronden met een (digitale) toets. Maar het platform biedt daarnaast ook andere vormen van thema-afsluiting aan. Deze opties zorgen er niet alleen voor dat de door de leerlingen opgedane kennis wordt verwerkt, tegelijkertijd kun je op die manier extra diepte en inhoud aan het thema geven. 

plezier-tijdens-wereldorientatie-les

Welke afsluitvormen biedt Faqta?

Op het leerplatform van Faqta heb je verschillende mogelijkheden om een thema af te sluiten. Dat kan bijvoorbeeld met een toets, door je leerlingen te laten evalueren, met verschillende presentatievormen of door ze een eigen onderzoek te laten.

Toetsen: digitaal of op papier

Om je thema af te sluiten heb je hiervoor bij Faqta vanzelfsprekend toetsen die je zowel op papier als digitaal kunt laten maken. Zo kom je te weten of de leerlingen voldoende kennis hebben opgedaan. Om je leerlingen hierop voor te bereiden, kun je de samenvatting van het thema inzetten.

Leerlingen kunnen pas aan de slag met een toets wanneer je deze voor hen op het platform beschikbaar maakt. Als de toets op het leerplatform wordt gemaakt, wordt deze automatisch nagekeken. De leerlingen kunnen dan niet meteen hun cijfer zien. Wel wordt aangegeven welke vragen ze goed of fout hebben beantwoord. 

Afbeelding_Toets

Evalueren: word eigenaar van je eigen leerproces

Als je wilt dat je leerlingen reflecteren op het thema en wat ze geleerd hebben, kun je het evaluatieblad gebruiken. Tijdens de lessen houden ze hun voortgang bij op het voortgangsblad. Aan het einde van het thema vullen de leerlingen in wat ze hebben geleerd. Hierdoor krijgen ze meer eigenaarschap over hun eigen leerproces. Wanneer de leerlingen veel hebben samengewerkt, kan het evaluatieblad ook in tweetallen ingevuld worden. 

JufLindinha-29-1

Presentatie: kennis in je eigen woorden

Door de leerlingen aan het eind van thema te laten presenteren, kunnen ze in hun eigen woorden laten zien wat ze geleerd hebben. Maar presenteren moet je leren. Daarom zijn er verschillende hulpbladen op het leerplatform beschikbaar ter ondersteuning voor je leerlingen. Laat ze bijvoorbeeld een lapbook maken, een presentatie, muurkrant of nieuwsbericht. Ze verwerken de leerstof en werken tegelijkertijd aan vaardigheden als stellen, samenwerken en creatief denken. 

JufIris-26

Zelf onderzoeken: groeiende autonomie en creativiteit

Afhankelijk van de ruimte in je lesprogramma, kun je de leerlingen een eigen onderzoek laten doen. Ze leren zelf verder over onderwerpen uit het thema die zij het meest interessant vinden. Ze maken hierbij gebruik van de vaardigheden die ze opgedaan hebben in de doeboeken. Hoe je dit aanpakt, staat per thema uitgelegd op het leerplatform.
Bij ieder thema is ook een aansluitend talent-thema. Op de lesgevenpagina vind je alles om het onderzoek van je leerlingen te begeleiden en voor hen is er lesmateriaal om zelfstandig aan de slag te gaan.

hoe werkt een talent thema zelf onderzoeken

Je vindt het op het leerplatform 

Vanwege de grote tijdsdruk en volle lesprogramma’s is het als leerkracht verleidelijk om te kiezen voor een toets om het thema af te sluiten. Je leerlingen een eigen onderzoek laten starten of presentatie laten geven, vraagt nu eenmaal een grotere tijdsinvestering. Daarom nemen we je hierbij zoveel mogelijk voorbereidingstijd uit handen en staat alles voor je klaar op het leerplatform. Richard werkt als leerkracht op CBS De Burcht. Hij kiest ervoor om thema’s bij wereldoriëntatie niet af te sluiten met een toets maar laat zijn leerlingen kiezen uit verschillende afsluitende opdrachten. In de video vertelt hij hoe hij dat doet.

FaqtaLes-2-1

 

Leer je eigenlijk wel van een toets?

Dat vroeg Britt, leerkracht van groep 7 op KC Goejanverwelle, zich af. Om hierachter te komen, deed ze een onderzoek in haar klas. Door een thema af te sluiten met een ontwerpende opdracht, in plaats van de leerlingen enkel een toets te laten maken, zag ze de leeropbrengst aanzienlijk stijgen. 

TopCourse_simplified-1-1

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma

Evalueer in 6 weken ons lesprogramma in je klas 
Geheel gratis en vrijblijvend