Faqta Nederlands

Taalvaardigheden bouwen op een basis van kennis

In het klaslokaal gebruiken de leerlingen taal om kennis te verwerven. Als leerkracht gebruik je het om kennis over te brengen. De basisvaardigheden voor Nederlands leren de leerlingen het beste beheersen door het ‘gewoon’ te doen. Ze zijn voortdurend met  taal bezig en krijgen het overal aangeboden. Ze bouwen hun taalvaardigheden op een fundament van kennis dat ze gezamenlijk hebben aangelegd. Of dit nu tijdens wereldoriëntatie, burgerschap of bij het vak Nederlands zelf is.

Hoe werkt onze taalmethode?

Faqta Nederlands is een taalmethode die de verschillende taaldomeinen integreert. Door veel te spreken, schrijven, luisteren en lezen over interessante onderwerpen word je steeds vaardiger in taal. Leerlingen zijn bij wereldoriëntatie en Nederlands gedurende een langere periode met hetzelfde onderwerp bezig. Je werkt gestructureerd aan een gezamenlijke kennisopbouw. Nu ze er dezelfde kennis over hebben, is het voor de leerlingen makkelijker om te stellen (schrijven) en te spreken over hetzelfde onderwerp. Ze kunnen elkaar feedback geven en zo doelgericht werken aan hun taalvaardigheden.

Afbeelding_Nederlands-1-1-2

Een groot aanbod aan gevarieerde bronnen

Bij Faqta Nederlands werk je met gevarieerde bronnen. Voor lezen heb je altijd authentieke leesteksten zoals boekfragmenten en artikelen uit tijdschriften. We zetten podcasts in, video’s van bijvoorbeeld het Jeugdjournaal en maken animaties van prentenboeken. De leerlingen lezen, luisteren, schrijven en spreken over interessante thema’s. Het gaat dan over onderwerpen die ze tegelijkertijd bij wereldoriëntatie of burgerschap behandelen. Bij stelopdrachten wordt het spellingsbewustzijn gestimuleerd. Vanuit de inhoud zijn ze bezig met taalbeschouwing en grammatica. 

Leerlingen lezen rijke, authentieke bronnen bij het vak Nederlands / taalmethode voor het basisonderwijs
Zichtzending_Doos_Mockup-1-1

Vraag onze gratis zichtzending aan 

Bij lezen en taal bouw je op de kennis van wereldoriëntatie. Dat maakt voor jou het lesgeven eenvoudiger. Ontdek met onze gratis zichtzending hoe dat werkt en hoe je zo met je leerlingen betere taal- en leesresultaten kunt behalen. 

Evalueer in je eigen tempo ons lesmateriaal voor jouw groep(en)
Ontdek de samenhang tussen taal, lezen en wereldoriëntatie

juf Daphne ondersteunt leerlingen tijdens de les

"Taal zit natuurlijk in alles"

Taal. In het dagelijks leven kom je er overal mee in aanraking, op school worden de taaldomeinen vaak als losse vakken gegeven. Op CBS De Burcht vonden ze dat maar vreemd. Daarom is taal daar sinds dit schooljaar geen apart vak meer in het lesprogramma. “Taal komt in alle lessen terug. Tijdens geschiedenis ben je ook bezig met lezen en schrijven”, vertelt juf Daphne, leerkracht van groep 7. Taal is nu onderdeel geworden van het thematisch werken. Hoe dat vorm krijgt op De Burcht, lees je in dit artikel.

Gelijke kansen beginnen bij gelijke kennis

Bij Faqta geloven we dat kennis het fundament vormt om taalvaardigheden op te bouwen. Maar naast dat de leerlingen de klas inkomen met verschillende taalniveaus, is ook de hoeveelheid kennis die ze meenemen ongelijk. Samen moeten we deze verschillen zoveel mogelijk zien te verkleinen. Alleen dan kunnen we iedere leerling dezelfde basis en zo gelijke kansen bieden. Daarom werk je met Faqta met doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8 en is er thematische samenhang tussen de verschillende vakken aangebracht. 

Volgens de nieuwe kerndoelen voor taal

Opgezet volgens de actuele conceptkerndoelen van SLO met een praktische uitwerking van onze visie op thematisch werken

Volgens de nieuwe kerndoelen voor taal

Samenhangend lesprogramma

Op basis van gemeenschappelijke kennis taalvaardigheden aanleren maakt samenwerken in de klas gemakkelijker. 
Samenhangend lesprogramma

Ontwikkeld met kennis van de praktijk

Ontwikkeld door onderwijskundigen die gespecialiseerd zijn in taal en zelf voor de klas hebben gestaan.
Ontwikkeld met kennis van de praktijk

Werken met bewezen effectieve didactieken

Met Faqta Nederlands werk je aan taal- en leesvaardigheden door je leerlingen kennis aan te bieden en ze de mogelijkheden te geven om die te verdiepen en te verbreden. De didactische uitgangspunten die we toepassen, en waar de methode op gebaseerd is, zijn gekozen omdat ze hieraan bijdragen en bewezen effectief zijn. Je doet wat nuttig is en wat past bij de leerdoelen.

Didactische_coderingstickers_Close reading

Close reading voor begrijpend lezen

Bij de close reading-aanpak lees je dezelfde tekst drie keer, telkens met een ander leesdoel.

Didactische_coderingstickers_LIST

Meer leesmotivatie met LIST

LIST is een aanpak voor (technisch) lezen waarbij leesmotivatie en plezier in lezen het voornaamste doel zijn.

Didactische_coderingstickers_EDI

EDI wanneer het bijdraagt

Ook bij het taalbeschouwingsonderwijs wordt gewerkt vanuit de bron.

Maak het verschil met Faqta Nederlands

Faqta Nederlands is een geïntegreerde taalmethode die een oplossing biedt voor de uitdagingen waar leerkrachten vandaag de dag mee te maken hebben. Gestoeld op de laatste wetenschappelijke inzichten en vanuit onze visie op thematisch werken. Want taalontwikkeling en kennisopbouw versterken elkaar wanneer de verschillende taalvaardigheden in samenhang met elkaar én met wereldoriëntatie worden aangeboden. Daarom voegen we (met uitzondering van spelling) alle vakgebieden en kerndoelen van het domein Nederlands samen. Lesgeven wordt eenvoudiger én leuker. En zo dragen we samen bij aan betere resultaten voor iedere leerling. 

TopCourse_simplified-1-1

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma

Evalueer in 6 weken ons lesprogramma in je klas 
Geheel gratis en vrijblijvend