Onderzoekend leren
Groeiende autonomie
en creativiteit
Door middel van onderzoekend leren doen je leerlingen, vanuit een groeiende autonomie en met veel creativiteit, ervaring op met verschillende onderwerpen. Ze verdiepen hun eigen kennis en delen die vervolgens met de rest van de klas.
Mogelijkheden op het leerplatform
Op het leerplatform hebben we bij ieder thema van wereldoriëntatie, burgerschap, Nederlands en lezen mogelijkheden voor onderzoekend leren. Daarnaast zijn er aansluitende talentthema's. Zeer toepasbaar als extra uitdaging voor degenen die veel aankunnen, maar ook zinvol voor alle leerlingen om hun leerhonger te stillen.
Een onderzoek kun je zo uitgebreid of zo compact inzetten als je wilt. Aan de hand van hun onderzoek werken de leerlingen toe naar bijvoorbeeld een werkstuk of presentatie.

Zelf onderzoeken-tegel
In de leerlingomgeving van het leerplatform zien de leerlingen in het menu de Zelf onderzoeken-tegel. In deze tegel krijgen de leerlingen, uiteraard passend bij het thema, een suggestie voor onderwerp om onderzoek naar te doen. Aan de hand van video’s ontdekken de leerlingen wat onderzoeken eigenlijk is én hoe je een goede onderzoeksvraag opstelt.
Ze beoordelen diverse onderzoeksvragen die je over het thema zou kunnen stellen en krijgen een onderzoeksvraag te zien. Bijvoorbeeld: Hoe zijn dieren door de jaren heen veranderd? Hier kijken ze nog een video over en ze leren vervolgens nog meer over het opstellen van hun eigen onderzoeksvraag. De tegel eindigt altijd met de start van het onderzoek.


Samenhangende talentthema's
Aansluitend op het thema van wereldoriëntatie kunnen je leerlingen aan de slag met een van de talentthema’s. Dit is een kort thema van drie tegels met daarin video’s, klikplaten en directe verwerking erachteraan. Deze tegels bieden de benodigde kennis om vanaf daar met een eigen onderzoeksvraag aan de slag te gaan. Op de lesgevenpagina vind je alles om het onderzoek van je leerlingen te begeleiden en voor hen is er lesmateriaal om zelfstandig aan de slag te gaan.
Onderzoekend leren vindt juf Linda het leukst, maar de kennis dan?
Het onderwijs op KC De Telescoop is ingericht op onderzoekend en ontwerpend leren. In ongeveer twee weken wordt de theorie van een thema behandeld; daarna gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit. “Het gaat ons om het leren leren”, vertelt Linda.
Vaardigheden zijn voor haar het belangrijkst: “Het allerleukste aan mijn beroep vind ik om dat leermomentje bij de kinderen te zien. Dat je ze een vaardigheid meegeeft waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.”
Hoe werkt een onderzoek?
Een onderzoek doe je niet zomaar. Een goede onderzoeksvraag bedenken is bijvoorbeeld een vaardigheid die je moet oefenen. Met de hulpmiddelen op het leerplatform kun jij je leerlingen hierbij begeleiden:
Stappenplan zelf onderzoeken
Hulpblad voor onderzoeksvraag
Projectboek om bronnen te zoeken
Hulpbladen voor presentatie, werkstuk en meer
Handige artikelen

"Wat wil je leren?" vraagt David aan zijn leerlingen

Onderzoekend leren is je leerlingen vrijheid geven, maar niet volledig loslaten

Richard ging coachend lesgeven: “Voor de leerlingen was het een opluchting om te zien dat het mij ook niet meteen lukte.”

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma
Evalueer in 6 weken ons lesprogramma in je klas
Geheel gratis en vrijblijvend