Ons verhaal

Hoe het allemaal begon

Toen Anouk Binkhuysen in 2016 samen met Wouter Delken en Jan van Wonderen startte met Faqta, hadden ze nog geen idee hoeveel impact ze zouden gaan maken op het basisonderwijs in Nederland. Ze wisten alleen dat ze impact wilden gaan maken. Waarom? De werkdruk voor leerkrachten was hoog. Tegelijkertijd stagneerden de resultaten van de  leerlingen. Er was zelfs sprake van een achteruitgang.

low res-06585

En zo geschiedde

We hadden al langer ideeën over het vernieuwen van het basisonderwijs. Maar hier was binnen de traditionele uitgeverijen geen ruimte voor. Onze ideeën botsten met de gangbare methodes, waarin kennis voornamelijk via woord en veelal fragmentarisch wordt overgebracht. Daarom namen we het heft in eigen handen. We gaven onszelf de opdracht om samen het onderwijs van de toekomst te realiseren.

KlettPers-7

En nu?

Vandaag de dag is Faqta een team van onderwijskundigen, programmeurs, ontwikkelaars, designers, adviseurs en nog veel meer. Samen helpen we leerkrachten om de transitie te maken naar vernieuwend onderwijs. Dagelijks gaan onze adviseurs langs op scholen in heel Nederland. Wist je dat veel collega’s zelf ook voor de klas hebben gestaan? Zo gebruiken wij wetenschappelijke en praktische inzichten om nieuwe oplossingen te bedenken die leerkrachten in hun lessen kunnen inzetten.

Newoffice-11-1

Zij werden enthousiast van ons:

Onze tijdlijn

2016

Anouk start Faqta samen met Jan en Wouter in een kantoor op de Universiteit Utrecht. Het jaar staat volledig in het teken van productontwikkeling.

Onsverhaal_1-1
2016
2017

Een groep pilotscholen start met Faqta Wereldoriëntatie. Leerkrachten ontwikkelen de vaardigheden van hun leerlingen met doeboeken, een uitvinding van Faqta.

FAQTA-21-1
2017
2018

Een nieuwe oplossing om leerkrachten te helpen af te wisselen met werkvormen: leerlingen kunnen inloggen als duo. Bewezen effectief én heel leuk. Nieuw: Topografie, Kunst en Muziek.

FAQTA-20
2018
2019

Video’s kunnen heel inspirerend zijn, weten leerkrachten. In de Faqta-lessen gebruik je video’s van partners als Klokhuis en Jeugdjournaal. Sinds 2019 maken we ook Faqta Originals.

Afb_video-May-24-2022-09-05-23-05-AM-1
2019
2020

Faqta krijgt de Blue Tulip Award in de categorie Education. De jury prijst de innovatie en de grote impact. Nieuw: Wetenschap en Wereldoriëntatie voor groep 3/4.

C0066T01-2
2020
2021

Een mijlpaal wordt bereikt, er werken voor het eerst meer dan 100.000 leerlingen op het platform. Ondanks de lockdowns verdubbelt het aantal scholen dat werkt met Faqta.

FAQTA-8
2021
2022

Leerkrachten kunnen leerlingen veel beter zelfstandig (of in duo’s) laten werken, met nieuwe functies als voortgang voor leerlingen en zelf nakijken. Nieuw: Burgerschap, Digitale geletterdheid en Wereldoriëntatie voor kleuters.

FAQTA-16
2022
2023

Met Faqta Lezen kunnen leerkrachten close reading toepassen bij begrijpend lezen. Door de thematische koppeling met wereldoriëntatie zijn leerlingen gemakkelijker te motiveren en creëer je meer samenhang tussen het ochtend- en middagprogramma.

2023
2023

Dankzij de kapitaalinjectie van Klett kunnen we sneller dan gepland ons samenhangend lesprogramma uitrollen. Faqta Taal komt eraan!

“Als één van de grootste onderwijsuitgevers van Europa in jou gelooft en in je wil investeren, wil dat wel iets zeggen.”

2023
2024

Voor de trainingen van de Faqta Academie zijn we een samenwerking met Klik Onderwijs aangegaan. Hierdoor kunnen we zowel ons trainingsaanbod uitbreiden als meer leerkrachten bereiken met onze praktische trainingen.

2024
2024

Faqta is FD Gazelle 2024 geworden. Meer en meer scholen herkennen zich in onze visie en ambitie voor het onderwijs. Daardoor behoren we nu tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

2024

De teams

Onze vacatures