Faqta Nederlands
Vaardigheden bouwen op een fundament van kennis
schooljaar 2026-2027
In het klaslokaal gebruiken de leerlingen taal om kennis te verwerven en als leerkracht gebruik jij het om kennis over te brengen. De basisvaardigheden voor Nederlands leren de leerlingen het beste beheersen door het ‘gewoon’ te doen. Ze zijn er voortdurend mee bezig en krijgen het overal aangeboden. Ze bouwen op kennis die ze allemaal hebben omdat ze die gezamenlijk hebben opgedaan. Of dit nu tijdens wereldoriëntatie, burgerschap of Nederlands zelf is.
Hoe werkt Faqta Nederlands?
Door veel te spreken, schrijven, luisteren en lezen over interessante onderwerpen word je steeds vaardiger in taal. Faqta Nederlands integreert de taaldomeinen met elkaar. Ook zijn leerlingen bij wereldoriëntatie en Nederlands gedurende een langere periode bezig met hetzelfde onderwerp. Zo werk je gestructureerd aan een gezamenlijke kennisopbouw. Nu ze er dezelfde kennis over hebben, is het voor de leerlingen makkelijker om te stellen en te spreken over hetzelfde onderwerp. En kunnen ze elkaar daar vervolgens feedback over geven.
In de praktijk leer je taal pas echt te beheersen
Taalvaardigheden hangen met elkaar samen en versterken elkaar. Daarom kunnen ze het beste in samenhang worden aangeboden. Geen aparte vakken voor technisch en begrijpend lezen, stellen en luisteren. Het is immers allemaal onderdeel van het vak Nederlands. Zo hoef je niet langer met losse methodes met bijvoorbeeld spreken of schrijven aan de slag. Binnen een thema, en zelfs binnen één les, worden de taaldomeinen geïntegreerd en voeren je leerlingen krachtige, betekenisvolle opdrachten uit.
Rijke en authentieke media
Er wordt gewerkt met authentieke, rijke media als boekfragmenten, artikelen uit tijdschriften maar ook podcasts of video’s van het Jeugdjournaal. De leerlingen lezen, luisteren, schrijven én spreken over interessante thema’s en zijn daar in de praktijk mee bezig. Het gaat dan over dezelfde onderwerpen die ze tegelijkertijd bij wereldoriëntatie of burgerschap behandelen. Vanuit die inhouden zijn ze ook bezig met taalbeschouwing en grammatica, en wordt het spellingbewustzijn gestimuleerd.
Meer samenhang door het koppelen van jouw vakken
Door thematisch te werken creëer je meer samenhang tussen jouw lessen. Door vaardigheden uit het ene vak toe te passen bij een ander vak vergroot je de impact. Door combinaties te maken geef je ook deze vakken meer betekenis:
Begrijpend lezen nieuw
Wereldoriëntatie
Burgerschap
Gelijke kansen beginnen bij gelijke kennis
Bij Faqta geloven we dat kennis het fundament vormt om taalvaardigheden op te bouwen. Maar leerlingen komen de klas niet alleen in met een verschillend taalniveau, ook de hoeveelheid kennis die ze meenemen, is ongelijk. Samen moeten we deze verschillen zoveel mogelijk zien te verkleinen. Alleen dan kunnen we iedere leerling dezelfde basis en zo gelijke kansen bieden. Daarom werk je met Faqta met doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8 en is er thematische samenhang tussen de verschillende vakken aangebracht.
Volgens de kerndoelen voor taal
Opgezet volgens de actuele conceptkerndoelen van SLO met een praktische uitwerking van onze visie op thematisch werken
Samenhangend lesprogramma
Close reading voor begrijpend lezen
LIST toegepast voor technisch lezen
Bewezen effectieve methode
Authentieke en rijk media
"Taal zit natuurlijk in alles"
Taal. In het dagelijks leven kom je er overal mee in aanraking, op school worden de taaldomeinen vaak als losse vakken gegeven. Op CBS De Burcht vonden ze dat maar vreemd. Daarom is taal daar sinds dit schooljaar geen apart vak meer in het lesprogramma. “Taal komt in alle lessen terug. Tijdens geschiedenis ben je ook bezig met lezen en schrijven”, vertelt juf Daphne, leerkracht van groep 7. Taal is nu onderdeel geworden van het thematisch werken. Hoe dat vorm krijgt op De Burcht, lees je in dit artikel.
Maak het verschil met Faqta Nederlands
Faqta Nederlands is de oplossing voor de uitdagingen waar leerkrachten vandaag de dag mee te maken hebben. Op dit moment worden taalvaardigheden veelal als losse vakken aangeboden. Dat is niet effectief en het lesprogramma is daardoor voller dan nodig. Terwijl taalontwikkeling en kennisopbouw elkaar gaan versterken wanneer de verschillende taalvaardigheden in samenhang met elkaar én met WO worden aangeboden. Daarom voegen we (met uitzondering van spelling) alle vakgebieden en kerndoelen van het domein Nederlands samen. Zo draagt het bij aan betere leerresultaten voor iedere leerling en wordt het lesgeven eenvoudiger én leuker.