Thematisch werken
Thematisch werken met Faqta: hoe doe je dat?
Ongeacht de aanpak die je kiest, werk je in Faqta met geïntegreerde thema’s. Wat bedoelen we daarmee? In een geïntegreerd thema, ook wel multiperspectief, komen diverse onderwerpen vanuit verschillende vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en burgerschap aan bod. Zo krijgt thematisch werken echt vorm in de klas.
Verras je leerlingen, prikkel hun verbeelding
Stel je wil je leerlingen meer leren over klimaatverandering. Je wil ze dan vast wat vertellen over het effect van CO2-uitstoot op ons klimaat. Dat gaat over het vakgebied natuur en techniek. De gevolgen van klimaatverandering hebben ook een grote invloed op de maatschappij. Daarbij komen de vakken aardrijkskunde en burgerschap om de hoek kijken. Door verschillende vakgebieden te combineren binnen een thema verras je je leerlingen en prikkel je hun verbeelding. Leerlingen zien hierdoor beter verbanden tussen wat zij leren op school en wat er gebeurt in de wereld om hen heen.
Altijd passend bij jouw school
Je kunt het middagprogramma naar wens vullen met thema’s die bij jouw school passen. Wil jij graag een basisplanning met thema’s waarmee alle kerndoelen voor wereldoriëntatie gedekt worden? Of wil jij liever met je groep onderwerpen behandelen uit andere leerlijnen dan het standaardaanbod? Dat kan allemaal. Wij helpen je om een passende planning te maken en geven advies over hoe jij je kerndoelen kunt halen.
Hoe werkt het multiperspectief?
Wanneer de leerlingen van groep 6 aan de slag gaan met het thema van de Gouden Eeuw is het hoofdperspectief uiteraard geschiedenis. Zo leren ze onder andere wat de Gouden Eeuw was en welke rol de VOC speelde. Ook de andere zaakvakken komen aan bod binnen dit thema. Door in te gaan op onderwerpen als ‘Eten en drinken in de Gouden Eeuw’ en ‘Tulpen waren goud waard’ wordt het thema ook vanuit natuur & techniek belicht. Dit is dan een ondersteunend perspectief. Binnen hetzelfde thema komen ook kunst & cultuur aan bod wanneer het gaat over alle meesterwerken die in de Gouden Eeuw zijn gemaakt. Ook vanuit aardrijkskundig perspectief wordt deze periode belicht wanneer het over ‘Het leven op een schip’ gaat. Ook topografie krijgt dan de nodige aandacht.
Bij juf Daniëlle in de klas krijgt een thematisch lesprogramma vorm
Faqta is altijd kerndoeldekkend
Bij elk thema wordt aangegeven welke kerndoelen aan bod komen. Dat hoef je niet zelf bij te houden. Gebruik een van onze jaarplanningen en je weet zeker dat je alle kerndoelen behandelt. Ook met een jaarplanning op maat kunnen we er samen voor zorgen dat je programma kerndoeldekkend is. De adviseurs van Faqta kijken en denken met je mee en stellen een jaarplanning samen die past bij jou, jouw klas en de visie van de school. Zo helpen we jou op weg bij het thematisch werken.
Kerndoelen bij digitale geletterdheid en burgerschap
Voor vakken als digitale geletterdheid en burgerschap zijn (nog) geen eigen kerndoelen vastgesteld. Voor digitale geletterdheid houden we daarom de richtlijnen aan zoals die te vinden zijn op SLO.nl. Bij het vak burgerschap voldoet de methode uiteraard aan de kerndoelen die een relatie hebben met burgerschap én lopen we alvast vooruit op de kerndoelen die op dit moment geformuleerd worden.