Faqta Topo

Aan de slag met kaartvaardigheden

Op zoek naar topo-materiaal dat meer is dan alleen stamplijstjes? Wij ontdekten dat topografie minder saai is als je het toegepast en praktisch maakt. In groep 5 leren de leerlingen eerst de topografie van hun eigen omgeving kennen tot ze in groep 8 de gehele wereldkaart ontdekt hebben. Met onze topografielessen zet jouw klas de eerste stap van kennis naar kaartvaardigheden, op een manier die bij jou past.

Van je eigen woonplek tot de wereld op de kaart

Met Faqta zet je video’s en interactieve opdrachten in om je leerlingen mee te nemen door de hele wereld. Je leert ze bijvoorbeeld niet alleen welke landen in Zuid-Amerika liggen, maar ook welke verschillende talen mensen daar spreken. Hoe komt het eigenlijk dat ze daar ook Nederlands spreken?  

JufIris-12-1

Waarom topografie met Faqta?

In groep 7 leren de leerlingen welke landen er in Europa liggen. Je begint bij de Benelux. Uit welke landen bestaat dat? Ze komen te weten dat die landen steeds meer gingen samenwerken en dat daar later de Europese Unie uit is ontstaan. Zo zijn ze niet alleen met het stampen van topolijstjes bezig, maar ook met geschiedenis. Over Scandinavië komen ze uiteraard te weten uit welke landen het bestaat. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld over de bosbouw in Zweden en Finland. Dan zijn ze weer met natuur en techniek bezig. Op die manier geef je de plekken op de kaart meer betekenis. 

leeerlingen-werken-samen-topografie-opdracht

Aan de slag met je klas

Nu je leerlingen meer zijn te weten gekomen over Zuid-Amerika, kunnen ze hun kennis testen met de vernieuwende topo toetsen. Door middel van de unieke toepassingsvragen laten je leerlingen zien dat zij de geleerde stof eigen kunnen maken. Wij hebben de toetsen zo gemaakt dat jij nauwelijks nog zelf hoeft na te kijken. Zo wordt topografie interessanter én makkelijker voor jou en de leerlingen.

iris bespreekt opdracht doeboek-1

Overal atlassen in de klas

Tijdens de topografielessen zet Juf Iris van OBS De Meander haar leerlingen zelfstandig aan het werk en laat ze tegelijkertijd bewegend leren en samenwerken. Hoewel het op het eerste gezicht misschien erg ambitieus lijkt, kan het allemaal binnen één les. In een circuitvorm gaan de leerlingen van opdracht naar opdracht. Ze maakt het voor zichzelf niet ingewikkelder dan nodig: “Het zijn gewoon de opdrachten uit de methode.”

juf Iris begeleidt leerlingen bij het maken van opdrachten uit het doeboek