begrijpend lezen - moeilijke woorden uitleggen

Meer leesplezier voor leerlingen op OBS Herman Gorter

Voor een deel van de leerlingen op OBS Herman Gorter is Nederlands niet de moedertaal. Daarnaast heeft een groot deel van hen praktisch geschoolde ouders. “Hierdoor zijn er grote verschillen in taalniveau”, zegt Miranda Jongewaard, leerkracht in de bovenbouw, hierover. Ze merkt dat een vak als begrijpend lezen voor veel leerlingen erg lastig is en er daardoor niet leuker op wordt.

Doel: Meer leesplezier, verbeterde leesresultaten

Het voornaamste doel van OBS Herman Gorter was om leerlingen meer plezier in lezen te laten krijgen en dat zo de resultaten wat betreft tekstbegrip zouden stijgen. Het team van OBS Herman Gorter ziet ieder kind als uniek en geeft daar de ruimte voor. Ze spreken hoge verwachtingen uit van alle leerlingen: "We willen het maximale uit elke leerling halen en proberen het onderwijs zo vorm te geven dat het optimaal aansluit bij individuele talenten en mogelijkheden van ieder kind.” 

Wat betreft begrijpend lezen kwam het team van de school daarbij diverse uitdagingen tegen:

  • Grote verschillen in taalniveau
  • Gebrek aan leesmotivatie
  • Leerkrachten beschikken (nog) niet over de juiste vaardigheden

FaqtaLezen-31 (1)

“De leerlingen zijn nu bewuster en intensiever met de stof bezig.”

Toen de school van Miranda op zoek ging naar een nieuwe methode voor wereldoriëntatie, had zij ook een andere wens: “Ik wilde het liefst een methode waar ook begrijpend lezen bij zou zitten.” Voor wereldoriëntatie koos de school voor Faqta. In 2022 werd gestart met een nieuwe, aansluitende begrijpend lezen-methode. Ze is enthousiast: “Er is een koppeling tussen wereldoriëntatie en begrijpend lezen. Dit is wat we wilden.”

Resultaat: Betere scores, meer motivatie 

Aan de hand van de Cito-scores is te zien dat dit na één jaar Faqta alle leerlingen hun leesvaardigheden hebben verbeterd. In de klantcasus is te lezen wat het team van OBS Herman Gorter heeft gedaan om de leesresultaten significant te laten stijgen.

Over OBS Herman Gorter

  • Aantal leerlingen: 568
  • Reguliere groepen
  • Openbaar basisonderwijs
  • Faqta Wereld: Groep 3 t/m 8
  • Faqta Lezen: Groep 4 t/m 8
  • Werkt met Faqta sinds: 2021

Aanpak

  • Er wordt thematisch gewerkt
  • Er wordt gewerkt met doeboeken
  • De close reading-aanpak wordt toegepast

Bezoek de website

Meer lezen?

Begrijpend lezen: “Wij geloven in willen lezen in plaats van moeten lezen”
Begrijpend lezen met Faqta in de praktijk

Begrijpend lezen: “Wij geloven in willen lezen in plaats van moeten lezen”

09 januari 2023leestijd: 4 min

Lees de volledige klantcasus van de Herman Gorter

In de klantcasus lees je hoe de school deze visie uitwerkt in de praktijk en zo de leesresultaten in een jaar heeft laten groeien.