In de klas bij juf Daniëlle
Daniëlle probeert de leerlingen in haar klas zoveel mogelijk los te laten. Ze geeft hen veel verantwoordelijkheid en probeert hun nieuwsgierigheid te stimuleren. Soms is dat loslaten maar schijn: "Dan denk ik: ja, hoor! Ga je gang. We bespreken het later toch klassikaal."
Neem een kijkje in de klas van Daniëlle:
Daniëlle Elbertsen is leerkracht van groep 5 op IKC Spoorbuurt in Anna Paulowna. In de video vertelt ze hoe ze Faqta inzet om tijdens wereldoriëntatie de leerlingen te leren samenvatten en dat ze klassikaal lesgeven afwisselt met zelfstandig werken.
Op weg naar een volledig geïntegreerd curriculum
Tegelijkertijd dat op IKC Spoorbuurt gestart werd met Faqta, besloot het onderwijsteam minder tijd aan taallessen te gaan besteden. In plaats daarvan zijn de leerlingen wekelijks een paar uur langer met wereldoriëntatie in de weer. Dat wil niet zeggen dat de leerdoelen van taal minder aandacht krijgen. “Wat we eerst deden tijdens de taallessen, koppelen we nu aan wereldoriëntatie”, vertelt Daniëlle. Ze merkt dat de leerlingen meer betrokken zijn bij de taallessen en dat hun motivatie groter is. Hoe ze dat vorm geeft in haar klas, lees je in dit artikel.
Thema's komen tot leven in de hele school
Samen met haar collega's probeert Daniëlle de thema's echt te laten leven in de klas en in de school. Nu ze met het thema Grieken en Romeinen bezig zijn, is dit overal in de school terug te zien. In de parallelklas hebben de leerlingen bijvoorbeeld hun eigen Romeinse munten gemaakt; de leerlingen van Daniëlle zijn bezig met een eigen voorstelling over het leven van de Romeinen. "Ze gaan dan bijvoorbeeld ook zelf de kleding maken", vertelt Daniëlle. De leerlingen krijgen daarbij veel vrijheid en zijn daardoor veel gemotiveerder: "Omdat het echt uit hunzelf komt!"
Over IKC Spoorbuurt
- Aantal leerlingen: 311
- Faqta groepen: 3 t/m 8
- Jaarplanning: 21e-eeuwse vaardigheden voor losse groepen
- Werken met Faqta sinds: 2022
- Onderwijstype: regulier onderwijs
- Groepen: Reguliere groepen
Aanpak
- Taallessen worden geïntegreerd met wereldoriëntatie
- De leerlingen werken zelfstandig
- Er wordt gewerkt met doeboeken
- Leerkrachten hebben de implementatietraining gevolgd
- Onderzoekend leren wordt gestimuleerd
- Onderwerpen worden thematisch en schoolbreed behandeld