
In de klas bij juf Daphne
Sinds Daphne kennis heeft gemaakt met de close reading-aanpak, gaat ze hier graag mee aan de slag tijdens de begrijpend lezen-lessen. In het begin kostte haar dat wel wat meer voorbereidingstijd: "Maar ik merk dat hoe meer lessen je geeft, hoe makkelijker het wordt."
"Het belangrijkste effect is dat je meer de tekst induikt, je gaat meer de verdieping in."
De leerkrachten op de Burcht proberen steeds meer vakken met elkaar te integreren. Vorig jaar hebben ze als school besloten om stap voor stap meer thematisch te gaan werken. Faqta Lezen kwam voor hen precies op het juiste moment. "We hebben afgelopen jaar meteen mee gedaan met de pilot voor begrijpend lezen. Dit jaar is het helemaal opgenomen binnen het thematisch werken."
Geen losstaande taallessen meer
Taal als apart vak hebben ze sinds dit jaar losgelaten. Daar komt het thematisch werken voor terug. "Taal zit natuurlijk in alles," zegt Daphne hierover. "Je leest, je maakt opdrachten." Op De Burcht hebben ze goede taalcoördinatoren die input geven voor de lessen en de kerndoelen bewaken. "We hebben nu niet per se een losse les voor taalverkennen. En een geschiedenisles gaat ook over woordenschat. We vliegen het anders aan. Ik denk doordat je thematisch werkt, dat je de leerlingen meer pakt. Ze pikken meer op dan wanneer je losstaande lessen geeft."
Over CBS de Burcht
- Aantal leerlingen: 424
- Faqta groepen: 3 t/m 8
- Faqta Wereld, Faqta Lezen
- Jaarplanning: op maat gemaakt
- Werken met Faqta sinds: 2019
- Onderwijstype: Christelijk basisonderwijs
- Reguliere groepen
Aanpak
- Er wordt thematisch gewerkt
- Er wordt gewerkt met doeboeken
- Leerlingen gaan aan de slag met Faqta Talent
- Leerlingen gaan onderzoekend leren
- Er wordt coachend lesgegeven
Meer lezen?
