In de klas bij meester Richard
De afgelopen jaren is Richard steeds meer een coach geworden voor zijn leerlingen: "Als je meer coachend wilt lesgeven, moet je jezelf toestaan dat het ook wel eens mis mag gaan."
Neem een kijkje in de klas van Richard:
Richard Hornstra is leerkracht van groep 8 op CBS De Burcht in Heerenveen. In de video vertelt hij hoe hij op zijn manier lesgeeft en hoe hij met Faqta daarop aansluit. Zo kiest hij ervoor om een wereldoriëntatie-thema niet af te sluiten met een toets maar met een afsluitende opdracht: “Leerlingen willen gezien en gehoord worden. Binnen een toets lukt dat meestal niet.”
‘Samen is beter’
Dat is de visie van CBS De Burcht. Leerlingen werken samen met elkaar en met de leerkracht. Dat is voor hen dé manier om tot betere resultaten te komen en een sterke, onderlinge verbinding te creëren. Samen met de leerlingen werd er ook een nieuwe methode voor wereldoriëntatie uitgekozen. De leerlingen gaven aan dat ze betrokkenheid van de leerkracht belangrijk vinden.
Persoonlijke invulling van de les
In zijn lessen geeft Richard de leerlingen daarom persoonlijke keuzemogelijkheden, door verschillende opdrachten voor ze te bedenken. Hij kijkt eerst wat er door Faqta al wordt weggegeven en bedenkt er zelf nog andere opdrachten bij. “Daar ga ik dan over brainstormen.” Die opdrachten vinden de leerlingen leuk: “Kinderen werken samen, ze onderzoeken en ontwerpen, ze stellen elkaar vragen en ze helpen elkaar met informatie zoeken.”
Over CBS De Burcht
- Aantal leerlingen: 479
- Faqta groepen: 3 t/m 8
- Jaarplanning: Op maat gemaakt
- Werken met Faqta sinds: 2019
- Onderwijstype: Christelijke basisschool
- Groepen: Reguliere groepen
Aanpak
- Leerlingen werken grotendeels zelfstandig
- Er wordt gewerkt met doeboeken en werkbladen
- Er wordt coachend lesgegeven
- Leerlingen leren onderzoekend
- Onderwerpen worden thematisch en schoolbreed behandeld