Thema afsluiten
Wat hebben mijn leerlingen geleerd?
Wanneer je een aantal weken samen met je klas gewerkt hebt aan een thema, wil je natuurlijk weten wat je leerlingen ervan hebben opgestoken. Een voor de hand liggende keuze zou dan zijn om een toets af te nemen, om zo te kunnen vaststellen of je leerlingen voldoende kennis hebben verworven. Er zijn echter ook andere manieren om een thema op een constructieve manier af te sluiten.
Geef extra inhoud en diepte aan een thema
Op het leerplatform van Faqta heb je de mogelijkheid om een thema af te ronden met een (digitale) toets. Maar het platform biedt daarnaast ook andere vormen van thema-afsluiting aan. Deze opties zorgen er niet alleen voor dat de door de leerlingen opgedane kennis wordt verwerkt, tegelijkertijd kun je op die manier extra diepte en inhoud aan het thema geven.
Welke afsluitvormen biedt Faqta?
Op het leerplatform van Faqta heb je verschillende mogelijkheden om een thema af te sluiten. Dat kan bijvoorbeeld met een toets, door je leerlingen te laten evalueren, met verschillende presentatievormen of door ze een eigen onderzoek te laten.
📝 Toets
Hiermee controleer je vooral in welke mate je leerlingen de stof van het thema hebben opgenomen. De toetsen staan klaar voor je op het leerplatform en kunnen zowel via het platform afgenomen worden als uitgeprint worden. Hiermee evalueer je voornamelijk hoe en in welke mate de leerlingen de kennis hebben verwerkt.
📋 Evaluatie
Door te evalueren laat je je leerlingen reflecteren op het thema en op wat ze geleerd hebben. Hiervoor kun je de evaluatiebladen gebruiken die op het platform staan. Daarbij reflecteren de leerlingen niet alleen op zichzelf, maar ook op elkaar. Je geeft ze zo meer eigenaarschap over hun eigen leerproces en ontwikkeling.
🎓 Eigen onderzoek
Aan de hand van het thema bedenken de leerlingen een eigen onderzoeksvraag. Vervolgens gaan ze aan de slag met de cyclus van onderzoekend en ontwerpend leren. Hiervoor hebben ze natuurlijk de kennis van het thema nodig. Daarnaast gaan ze zich verder verdiepen in het onderwerp. Hoe je dit doet en hoe je hier je leerlingen bij begeleidt, hebben we al voor je uitgewerkt.
👩🏫 Presenteren
Wanneer je een leerling laat presenteren over een (deel van het) thema, zal hij of zij niet alleen bezig zijn met kennisverwerking. Mogelijk zal de leerling ook zijn kennis over het onderwerp verbreden en/of verdiepen. Op het platform van Faqta staan verschillende presentatievormen voor je uitgewerkt zoals een muurkrant, presentatie, demonstratie, nieuwsbericht of lapbook.
Je vindt het op het leerplatform
Vanwege de grote tijdsdruk en volle lesprogramma’s is het als leerkracht verleidelijk om te kiezen voor een toets om het thema af te sluiten. Je leerlingen een eigen onderzoek laten starten of presentatie laten geven, vraagt nu eenmaal een grotere tijdsinvestering. Daarom nemen we je hierbij zoveel mogelijk voorbereidingstijd uit handen en staat alles voor je klaar op het leerplatform.
Leer je eigenlijk wel van een toets?
Dat vroeg Britt, leerkracht van groep 7 op KC Goejanverwelle, zich af. Om hierachter te komen, deed ze een onderzoek in haar klas. Door een thema af te sluiten met een ontwerpende opdracht, in plaats van de leerlingen enkel een toets te laten maken, zag ze de leeropbrengst aanzienlijk stijgen.