Thematisch werken

Van losse eilandjes naar meer samenhang

Als leerkracht zou je het liefst tussen alle onderdelen van je lesprogramma thematisch verbindingen leggen. Maar door de grote verscheidenheid aan lesmethodes voor de verschillende schoolvakken wordt het je niet gemakkelijk gemaakt. Wat nu als we dit wel mogelijk kunnen maken? Stapje voor stapje, en samen met jou, laten we de verschillende vakken op elkaar aansluiten. Zelfs op de methodes waar je nu al mee werkt. Vanaf groep 1 tot en met groep 8. 

Onze thema's:

Wereldoriëntatie geïntegreerd

Overal op de wereld wordt gewerkt. In groep 8 ontdekken de leerlingen dat op verschillende plekken op de wereld mensen op verschillende manieren hun geld verdienen. In het ene land is de landbouw belangrijker, in het andere wordt veel geld verdiend in de dienstverlening. Dat is aardrijkskunde. Maar tegelijkertijd zijn ze met mens en samenleving bezig. Waarom is er veel werk of juist weinig werk in sommige landen? Vanuit het perspectief van economie leren ze over de wereldhandel en dat hun mobieltje bijvoorbeeld in China gemaakt kan zijn. Daarnaast komen ze te weten hoe een touchscreen werkt waardoor ze ook met techniek bezig zijn. 

JufLinda-21-1

Maak de koppeling met begrijpend lezen

Tijdens wereldoriëntatie hebben de leerlingen al geleerd over kinderarbeid. Dit onderwerp sluit natuurlijk aan op hun eigen belevingswereld. Ze lezen een tekst over hoe kinderen vroeger in een textielfabriek werkten. Door middel van close reading gaan de leerlingen steeds dieper op de tekst in en komen tot een steeds dieper begrip. Zo gaan ze niet alleen steeds beter begrijpend lezen; wat ze bij wereldoriëntatie leerden krijgt zo ook meer betekenis. 

Afbeelding_Werken
FaqtaLes-16-1

De koppeling met handvaardigheid

In het doeboek gaan de leerlingen aan de slag met een opdracht over kinderarbeid. Ze hebben geleerd dat kinderarbeid verboden is. Maar dat wil niet zeggen dat kinderen helemaal niet mogen werken. Ze gaan op onderzoek uit om er achter te komen wat wel en niet mag. Daarbij werken ze onder andere aan hun informatievaardigheden.

Koppel burgerschap én handvaardigheid

Om het thema bij begrijpend lezen af te sluiten gaan de leerlingen met elkaar in debat over kinderarbeid. Het is een onderwerp dat leeft in de klas en waar de leerlingen ondertussen al veel van weten. Tijdens zo’n debat worden ze vaardiger in kritisch denken en communiceren. Bij handvaardigheid gaan ze op zoek naar oplossingen door de ideale fabriek te ontwerpen en te knutselen.

Afbeelding_Werken1

Ontdek nu gratis ons thematische lesprogramma!

De beste ervaring met de complete Faqta methode krijg je met onze proefperiode. Geheel vrijblijvend voor groep 1 t/m 8. Meld je aan, krijg toegang tot het leerplatform en ontdek de kansen voor thematisch werken in jouw klas.

Gratis toegang